"Hoe beweegt een regenworm zich voort?

Leuke vraag. Dat vragen meer mensen zich af. Een regenworm heeft immers geen poten. De oplossing is onder een vergrootglas te zien. Het lichaam van een regenworm bestaat o.a uit een flink aantal segmenten. Als u die door de loep bekijkt, zult u zien dat er aan elk segment acht rijen haren groeien. Ze steken naar achteren. Daarmee kan zo’n worm zich schrap zetten. Vervolgens kan hij vooruit kruipen door de spanning van de lengtespiertjes in de segmenten te veranderen. Hij kan ieder segment wat langer maken en dan de rest bijtrekken. Dat werkt prima. Er zijn trouwens heel wat soorten regenwormen die ook verschillend gedrag vertonen. De rode wormen bewegen zich in de grond van boven naar beneden en terug. Dat zijn de wormen die door gaatjes in het grondoppervlak (de einden van hun graafgangen) blaadjes de grond intrekken, die ze daarna verorberen. Een ander soort is grijsgroen. Die soort beweegt zich horizontaal door humusrijke grond. Die komen niet boven. Ze eten van de plantenresten in de grond. Tijdens het verteringsproces worden de gronddeeltjes als het ware aan elkaar geplakt, wat heel belangrijk is voor een goede grondstructuur."

http://www.appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/hoe_beweegt_een_regenworm_zich_voort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft een regenworm überhaupt wel ogen of lichtgevoelige plekken? M.a.w. kan hij licht detecteren?
Een regenworm kan zich goed uitrekken. Zo kan hij eerst zijn hoofd naar voren uitrekken en trekt hij zijn achterste naarvoren. Het is een soort van sleep beweging. De hoofd rekt zich uit om wat naar voren te komen en neemt dan gelijk het achterste met zich mee. Voor meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regenwormen#Uiterlijke_kenmerken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de borsteltjes die aan elke ring zitten.